Dubrovnik

for et stykke tid siden, havde vi familie på besøg som aldrig havde set Dubrovnik, det skulle vi selvfølgelig have ændret på, så vi havde allerede et par uger i forvejen booket 2 lejligheder for weekenden.

Da jeg havde arbejdsrelaterede opgaver som skulle klares i Dubrovnik, kørte jeg dernede tidligt fredag morgen (Min kone og børnene + vores gæster kunne først forlade Split kl. 16), turen fra Split til Dubrovnik er 230 km lang, da motorvejen pt. kun går til Ravca, skal man stadig køre på landevej de sidste ca. 140 km fra ende punktet, så jeg valgte at køre af den gamle kystvej hvilket tager ca. 4 timer. (I Juli og August, kan turen godt tage væsentligt længere, specielt kan der være problemer i Omis, hvis man kører af kystvejen fra Split).

Ved 18 var jeg færdig med arbejdet og fik fat i vores udlejer, vi aftalte at hun skulle hente mig foran Hotel Hilton, Min kollegaer i Split havde fortalt mig at der ligger en parkerings plads ikke langt fra Hilton som er gratis (se nedenfor), så den havde jeg allerede på forhånd bestemt mig for at jeg ville benytte mig af, det vidste sig at min udlejer havde samme ide så hun dirigerede mig hen til den.

Hilton Dubronik

Lejlighederne som vi havde booket var beliggende direkte neden for fort Lovrenjac som er et separat fort beliggende på en klippe afsats 100 vest for Dubrovnik muren. Efter at havde fået indkvarteret mig i lejligheden gik jeg over mod Pile gate (den nordvestlige indgang til den gamle bydel), her ligger der lige før indgangen en af Dubrovniks bedste restauranter Nautika og Restaurant – cafeen Dubravka 1836, jeg satte mig på Dubravka, og kiggede på den livlige trafik til og fra Pile gate, hvilket faktisk er ret underholdene.

Kl. 20.00 ankom resten af Familien, efter de havde fået kufferterne op i lejlighederne var det tid til at gå en tur ned i den gamle by, da vi ankom til Stradun, (hovedgaden i den gamle bydel) var min svigerfar noget chokeret over at se de mange mennesker, han havde ikke forventet at der ville være så mange på denne tid af året. ( 2 Krydstogts skibe med 6.000 mennesker, fylder jo en smule).

Aftensmaden blev indtaget på restaurant Arsenal som ligger i den østlige ende af den gamle by helt ned til den lille marina, efter besøget her var det tid til at få lidt søvn efter en dejlig dag.

Dubrovnik fort

Lørdag var vi i den gamle bydel for at se de mange skønne bygninger og de hyggelige gader, selv om vi har været her flere gange, bliver man kan blive ved med at finde ny hyggelig steder, f.eks. fandt vi vejen frem til en hyggelig bar / cafe som ligger på klipperne på ydersiden af muren mod syd, den er absolut værd at besøge.

Et besøg på muren er naturligvis et must når man er i Dubrovnik, det lykkedes mig at guide familien i den forkerte retning et par gange, inden vi fandt en trappe op til muren (Entre 50 Kuna for voksne og 20 kuna for børn). Turen hele vejen rundt tager ca. 2 timer, men man kan som vi gjorde, vælge at stå af på halvvejen.

Lørdag aften var vi igen tilbage i den gamle by, på Stradun er der altid en del ”gadesælger” som forsøger at logge de til deres restaurant med et specielt tilbud, lad være med at lade jer friste af det først og bedste tilbud. Vi havde bestemt os for at menuen skulle være Steaks så vi valgte at gå på restaurant Domino, som er det bedste Steak house i byen.

Dubrovnik katedral

Søndag morgen var det tid til at forlade Dubrovnik og kører tilbage til Split, på vejen hjem gjorde vi holdt i Neum, som er en Bosnisk by (Ca 60 km nord for Dubrovnik) som kyst vejen går igennem, Neum er fyldt med små supermarkeder, som kroaterne valfarter for at købe ind, da flere ting er væsentligt billigere her. Kl.16 var vi tilbage i Split efter endnu en rigtig dejlig weekend i Dubrovnik.

Her er nogle tips / Informationer som kan være nyttige hvis man skal besøge Dubrovnik.

1.Parkering

Parkering i Dubrovnik er relativ dyrt (10 -15 kr. i timen), der findes 3 betalings parkeringspladser som ligger lige umiddelbart op af muren, inden i beslutter jer for en af dem er det en god ide at se om der er noget frit på den gratis parkeringsplads som ligger 500 meter fra pile Gate.

Sådan finder i den gratis Parkeringspladsen:

Følg skiltene mod centrum og senere Hotel Hilton, fra Hilton forsætter i op at vejen, efter ca. 100 meter står der nogle affaldscontainere på jeres venstre hånd, drej ind af vejen til venstre her, følg den small vej i op ad, for enden kommer i til den grus belagt parkeringsplads hvor i kan stille bilen. (der er størst chance for at finde plads tidligt om morgenen eller sidste på eftermiddagen).

Hvad skal man se

• Muren som er det absolutte highlight
  • De mange kirker og katedralen inden for muren
  • Besøg, bydelen Gruž som har et hyggeligt marked ned til vandet, og en masse små gader op af skråning som er fyldt med smukke haver. (I den bydel finder i også det største supermarked – Konzum)
  • Tag en udflugt til National parken Mljet
  • Kør til Mlini og Caftat som ligger syd for Dubrovnik
  • Hvis du er til Aktion er der mulighed for en glimrende Rafting i nabolandet Montenegro.

Priser og andet

• Dubrovnik er væsentligt dyrere en f.eks. Split, men stadig ca. 20 % billigere ind i Danmark.
  • Strandene omkring den gamle kan være temmelig fyldte, kom tidligt, eller tag til bydelen Babin Kuk i stedet for.
  • I hoved Sæsonen (juni – september) skal i booke lejlighed hjemme fra ellers risikerer at ende et godt stykke fra centrum.
  • Medbring en rygsæk til vand, sold creme etc.
  • Arrangere transport til og fra lufthavnen hjemmefra hvis muligt (Udlejer).

Hvis du har tips og tricks fra jeres ferie i byen som i gerne vil dele med vores læsere må i gerne efterlade en kommetar.