Sejlerskole i Kroatien

Når man bor ved havet i Kroatien, bliver man ofte spurgt “sejler du?“. Tja, indtil for nylig var min sejler erfaring her i Kroatien begrænset til færge ture og korte ture på venners både. Så jeg besluttede at det var tid til at genopfriske min barndoms sejler færdigheder ved at melde mig til en sejlerskole.

Deltagerne sejlerskole

Efter at have googlede lidt rundt fandt Jeg ud af, at der faktisk er en hel del sejlskoler i Kroatien. Langs kysten tilbydes sejlskoler fra de fleste af de større marinaer, eftersom jeg bor i Split, var min søgning selvfølgelig indsnævret til skolerne i området. Efter at have vurderet de forskellige muligheder, bestemte jeg mig for et seks dages grundlæggende sejler kursus fra www.ultra-sailing.hr som viste sig at være et godt valg.

Sådan var mit sejlerkursus:

Sejlkursusset startede en søndag kl.10:00, hvor deltagerne mødtes på Ultra`s Sailing lokaler i ACI marinaen i Split. På mit kursus var der 4 deltagere fra 4 forskellige lande og Sejlerskole læreren Zoran.

Første dag på sejlerskolen

Da alle formaliteter var blevet afklaret, fik vi udleveret en sejler håndbog Nautical Skills (som er skrevet af ejeren og grundlæggeren af Ultra Sailing), et stykke reb, en redningsvest og handsker. De første par timer lærte vi de nogle af de grundlæggende ting om sejlads, som hvordan en sejlbåd virker, og hvad man bruger de forskellige ting på båden til. Vi øvede også hvordan man forbereder båden, til at forlade havnen, og sidst men ikke mindst, lærte vi de vigtige knob, man har brug for, når man sejler.

Efter frokost var det tid til at komme på båden, båden der anvendes til basis sejlkursus er en Beneteau 7500, hvilket er en letvægts sejlbåd til 6 personer. Efter at have gennemgået den forberedende procedure, forlod vi marinaen og begyndte at forberede sejlene. Da vi havde fået sejlene op, startede vi en 5 timers sejltur mod øen Solta og tilbage igen.

vi sejler

Vores instruktør Zoran forklarede os om hvordan man styrer båden i de forskellige vindretninger, om hvordan man krydser i mod og med vinden, alle hans forklaringer / instruktion blev efterfulgt af praktiske øvelser, hvor positionen af deltagerne (ansvar på båden) blev roteret, sådan at alle kunne prøve at styre, trimning storsejlet osv under de forskellige øvelser.

Ved afslutningen af sejladsen skulle deltagere rengøre båden, så den var klar til næste dags sejlads.

De resterende 5 dage af skolen blev udført efter samme mønster, først teoretisk undervisning på basen og derefter øvelser på havet. Som ugen skred frem var der mindre og mindre rettelser fra vores instruktør, når vi hvor krydsede og vi fik mere og mere følelse med at styre båden og trimme sejlene. I løbet af ugen tilbragte vi omkring 30 timer på havet under forskellige vindforhold.

Sejle med Spinnker

På den sidste dag i skolen fik vi udleveret et certifikat for at fuldføre “Keelboot niveau 1” ifølge ISS (International Sejlerskole Association)

Min konklusion

Sejlerskolen var for mig en fantastisk måde at genopfriske mine sejler færdigheder (ikke påkrævet) jeg opnåede i min barndom. Med Zoran havde vi en fantastisk instruktør, der virkelig blev ved med at øve detaljerne med os igen og igen, indtil alle forstod, hvordan det skulle gøres.

Vi boede ikke på skolen, hvilket ikke kun var fantastisk for mig da jeg bor i Split, men også for nogle af de andre deltagere, for de havde medbragt familierne til Split som så brugte dagen på stranden, mens “farmand var i skole”. Så havde de aftnerne sammen til at nyde ferien sammen.

Roligt vand

Næste skridt

Jeg har stadig ikke besluttet, hvad det næste skridt vil være, men efter at have bestået dette base kursus, giver det mig muligheden for at deltage i et ”advanced” sejlkursus fra Ultra, og de sejler færdigheder, jeg har lært, skulle også gøre det forholdsvis let at gennemføre den lokale skole for at få et duelighedsbevis.

Grundlæggende oplysninger om kurset fra Ultra Sailing

• 6 dage sejlads, Teori og øvelser på havet
  • Skolen starter søndag – slutter fredag
  • Dagligt omkring 8 timer, start og sluttid, afhængigt af vindforholdene
  • Ingen indkvartering inkluderet
  • Teoretisk Sejler håndbog medfølger
  • ISS international sejlerskole certifikat

Hvad skal man medbringe på daglig basis

• Sun lotion (Faktor 30 eller derover, solen er meget stærk på havet)