Vogalonga – Jeg gjorde det s..

691 Views

Søndag morgen kl. 5.45 forlod vi sammen med 10 andre Kajak roere Bibione Campingpladsen og kørte mod Venedig, efter ca. 1 ½ times kørsel ankom vi og fik fundet de gratis parkeringspladser som Georgia havde forslået os på infomødet dagen før.

Vogalonga Venedig

Kl. 7.45 var kajakkerne i vandet og hele gruppen (10 kajakker – 8 single og 2 dobbelt) sejlede af sted ned igennem kanalerne for at komme til start stedet foran Markus pladsen inden kl. 09:00, Shane og jeg skulle lige forbi informationskontoret for at hente vores startnummer, typisk italiensk blev vi naturligvis sendt rundt til flere forskellige steder inden vi fat i det rigtige sted, men 8.45 var vi samlet med resten af gruppen lige foran Markus pladsen hvor vi sammen ventede på startsignalet.

Kl. 09:00 lød kanonon, 1600 tilmeldte og x antal fartøjer uden tilmelding sejlede af sted, dette var simpelt simpelthen et fantastisk syn specielt på grund af de mange forskellige både som f.eks. dragebåde, kajakker, kanoer, robåde og naturligvis gondoler, mange af besætninger var rigtigt flot udklædt.

Før løbet må jeg indrømme at jeg havde alvorlige betænkeligheder ved om jeg være i stand til at klare mere end en 4-5 kilometer, men i starten gik det super det var mega interessant at sejle mellem alle fartøjerne, hvor man bogstaveligt talt måtte sik sakke sig frem og tilbage gennem feltet. Da vi holdt vores først stop troede jeg at vi havde sejlet en 3-4 km, det vidste sig at vi faktisk havde sejlet 12 km og at øen som vi kunne se lidt til højere foran os, var øen Burano som var vendepunktet, før det igen gik tilbage til Venedig, så da jeg fik det at vide begyndte jeg så langsomt at tro på at jeg faktisk kunne gennemføre løbet.

I Burano (En super hyggelig lille by med en masse farvede hus) sejlede vi ned gennem byen, her var løbets eneste forsyningspunkt, så Shane og jeg snuppe os en banan og noget at drikke da vi padlede forbi. En stor del af deltagerne stod faktisk af i Burano for at spise rigtig frokost, men som jeg sagde til Shane, jeg var jo allerede en gang kommet ud af kajakken uden at falde i vandet, så der var ingen grund til at afprøve mit held igen.

Efter Burano kom den hårdeste del af løbet en strækning på 6-8 km over åbent vand, her havde jeg et par mindre kriser, men Shane lod mig tage en pause mens han padlede videre, så denne del klarede vi også. Næste milesten var byen Murano, som er kendt for sin glaskunst, da vi først kom til den var det tydeligt at tårnet på Markuskirken voksede, så det gav lige en ekstra motivations skub.

Da vi nåede stæknings nåleøje, den smalle kanal i bydelen Cannaregio, som skulle føre os ned til Kanal Grande, stod det hele stille, som i kan se på vores video, måtte man virkelig kæmpe sig igennem, hvilket tog os ca. 20 minutter, med da vi først nåede Kanal Grande, gik det hele som smurt, sikkert på grund af de mange mennesker som stop langs ruten og på broerne og råbte FORZA FORZA og klappe af os når vi padlede forbi, det var bare en super fornemmelse.

Ca. kl. 14 nåede vi mållinjen ved Markus pladsen og fik udleveret vores medalje og diplom, nej hvor var det fedt! Fra målområde sejlede vi tilbage til der hvor bilen holdt parkeret, så kl. 14.45, syv timer efter at vi startede havde vi igen fast grund under fødderne. Hold da op hvor var jeg stolt, god nok var min muskler ømme som bare f…, men følelsen af at have klaret de 30 km far simpelthen fantastisk, så jeg kan kun anbefale andre nybegyndere som mig at prøve det, en ting er sikker jeg skal i hvert fald prøve det igen.

Her er et par link fra vores Vogalonga tur og til nogle sider som beskæftiger sig med kajak sejlads.