Lumbarda på øen Korčula

2321 Views

I forbindelse med en helligdag hernede i Kroatien, havde vi besøg af bedsteforældrene hjemme fra Danmark, så besluttede vi os med kort frist, for at tage en mini ferie på øen Korčula. Jeg har været på Korčula flere gange, men det har altid været arbejdsrelateret, så jeg glædede mig til at skulle tilbringe nogle afslappende dage på øen som turist.

Vi skulle selvfølgelig først lige have fundet et sted at overnatte i på øen, så jeg startede med at lede på nettet, efter en lejlighed i den gamle bydel af Korčula, det viste sig at være umuligt at finde noget til 6 pers. og til en rimelig pris, så jeg måtte gå til plan B, hvilket var at finde en lejlighed eller hotel med swimmingpool et sted på øen.

korcula-pool-hotel-lumbarda-2

Overraskende kom der kun meget få muligheder frem, da jeg googlede pool house/hotel med pool på Korčula, de fleste resultater var forskellige agenturer med det samme tilbud, så beslutningen skulle tages mellem en villa (10 km fra Korčula by) eller et hotel i Lumbarda (4 km fra Korčula by). Da vores piger havde set billederne fra hotellets hjemmeside var beslutningen taget 🙂

Torsdag morgen kl. 08:00 forlod vi Split. Selvom der er flere færge forbindelser, bla. fra Split til Vela Luka på Korčula, besluttede vi os for at køre langs kystvejen til halvøen Peljecas, da mine forældre gerne vil se den orange dalen ved Ploce og vin markerne på Peljecas. Så kl. 14.30 ankom vi til hotellet i Lumbarda og 15 min. senere var vi alle i poolen 🙂

Lumbarda viste sig at være et perfekt sted at slappe af i, da byen ikke er særlig stor, men meget hyggelig, den har bla.. en dejlig sand strand på spidsen af øen.

Langs bugten i Lumbarda er der utallige restauranter, vi prøvede 3 af dem.

1. Pizzeria foran Hotel Borik – fantastiske pizzaer.
  2. En restaurant 100 meter til højre for pizzeriaet, dejlig varierede mad, relativt dyrt men alle pengene værd. (kan desværre ikke huske navnet)
  3. Restaurant/pizzaria Lina – 300 meter til højere for hotel Lumbarda, direkte ned til vandet, fantastisk udsigt men maden var ikke særlig god, så den kan vi ikke anbefale.

Det bedste vi dog prøvede i Lumbarda var ikke maden med vinen, en af dagene besøgte vi en restaurant / winery kaldt Zure, det ligger lidt oppe af en bakke lige når bugten starter. Her prøve smagte vi hans rød og hvid vin, begge var exceptionelle, så for 30 kuna kunne man købe 1 liter vin “to go”, hvilket jeg synes var absolut et godt køb – så tag roligt en 5 liter flaske, så man har lidt på lageret 🙂

lumbarda-bugten

Hele Familien fik et rigtigt godt indtryk af Lumbarda, så vi kan varmt anbefale stedet hvis man planlækker at holde ferie på Korčula.