Vis – Tito’s Militær Ø

I den sidst uge af august, beslutte vi os for at tage en uges ferie på øen Viš, min kollega Vivians svigerforældre havde været så søde at låne os deres byhus som ligger midt i Vis by, så fredag  var vi ombord på færgen på vej til vores første besøg på øen.

vis by

Lidt informationer om øen:

Vis, fisker mændenes ø er et af de steder langs Adriater kysten, hvor sloganet fra det Kroatiske turist råd ”Middelhavet som det engang var” fuldstændig passer.

Siden 2 verdenskrig, hvor øen var under Tito`s styre, og indtil 1995, blev øen brugt som militærbase for Tito´s hær, som man kan se på billederne nedenfor, er mange af tunnellerne fra den tid stadige intakte.

Efter at man ingen har åbnet øen for turister, er øen blevet et mere og mere populær feriemål, men heldigvis har den stigende turisme endnu ikke haft nogen negativ virkning på den utrolige smukke natur på øen.

Komiza

Øen har en lang maritime tradition, og fiskeriet var indtil for nyligt øens hovederhverv, i begge de større byen Viš og Komiža, er der stadig en del mindre fiskerbåde, men havne billedet domineres helt klart af sejlbådene og de større yachter som ankommer om eftermiddagen for at tilbring aftenen og natten på øen.

Nu tilbage til vores tur: Vel ankommet i vores byhus efter 2½ times sejltur med færgen, gik vi også en tur på promenaden, hvor vi blandt andet studerede de forskellige menukort på de mange hyggelige restauranter som ligger på promenaden, valget faldt på Dionis (den havde Vivian anbefalet), hvilket absolut var et godt valg.

vis

De næste par dage hyggede vi os på nogle af de mest pragtfulde strande og tog en sightseeing tur rundt på øen med bilen, her besøgte vi blandt andet toppen af øen Hum, som stadig er et afspærret militær område.

Om tirsdagen tog vi ud til øen Biševo, det kan du læse om her: Kajak fra Biševo.

Onsdagen var planen at tage en dags tur med båd fra Komiza, pris 220 kn per. person (børn ½ pris). Programmet for turen så således ud. Første skulle turen gå til Modra Špilja (den blå grotte) på øen Biševo, derefter syd om øen Vis, med stop i forskellige bugter og et besøg ved Zelena Špilja (den grønne grotte) på øen Ravnik, om eftermiddagen var der planlagt svømning/badning ved den smukke strand Stončica, hvorefter turen skulle gå nord om øen tilbage til Komiža. Desværre vågnede vi alle op med omgangssyge (virus) onsdag morgen, så vi måtte desværre aflyse turen og tilbringe dagen i sengen.

Om torsdagen beslutte vi at kigge nærmere på Vis by, selvom byen er lille strækker den sig faktisk over en del kilometer ende i bugten, turen fra færgehavnen og ud til den østlig del af byen Vis, tager ca. 25 min hvor man hele vejen kan gå langs vandet. Det vidst sig faktisk at der var mega hyggeligt i den del af byen, se bare på billeder her.

På tilbage vejen besøgt vi blandt andet det Arkæologiske museum Issa, som ligger i et Baterija, som blev opført af østrig / ungarske den gang de havde herredømmet over øen. Eftermiddagen tilbragte vi på stranden i Milna, som sammen med Stončica stranden og Porat stranden på Biševo var den tredje pragtfulde strand vi prøvede i løbet af ugen.

Billeder af de bedste strande i Kroatien

Fredag morgen havde jeg en meget speciel oplevelse, vores nabo; en ca. 70 år gammel mand tog mig med på en eksklusiv guidet tur i militær tunnellerne som ligger nord for byen Viš, det var meget interessant. Om eftermiddag var det tid til at vende tilbage til Split efter en super afslappende ferie på øen Vis.

ubaadstunnel vis

Hvad man skal se/lave på Viš

• Arkæologiske museum i Viš.
  • Tito`s militær tunneller og det engelske fort.
  • Toppen af øen ved Hum, hvor man har et fantastisk panorama udsigt til Komiza.
  • Tage en rundtur på øen og besøg en vinbonde og nogle af de mange bugte, man kan altid finde et sted der ikke er overfyldt.
  • Lej en cykel, i Viš er der mindst 5 forskellige udlejnings steder som har cykler i alle afskygninger, både til voksne og børn, turen rundt på øen er kun 28 km, så det er til at overskue.
  • Husk at medbringe snorkeludstyr, jeg garanter for at i kan lide det i ser når i får hovedet under vandet.
  • Den første lørdag i August er der fishermens night i Komiža som er årets største begivenhed.
  • Og meget mere…..

Mad / Spise ude:

Vis er jo som bekendt fiskernes ø, så både i Vis og især i Komiza er der nogle excellente fiske restauranter, på midten af øen er der nogle restauranter som tilbyder peka (traditionelt kroatisk mad) med frit valg af kød (blæksprutte, fisk, lam, kalv) da peka tager 60-70 min at forberede, er det altid en god ide at bestille det i forvejen. En god service som nogle af disse restauranter har, er at de tilbyder at hente en i Vis eller Komiža og bringe en tilbage efter måltidet. (Det er vidst en invitation til et par gode flasker vin).

Komiza Kirke

Nyttige informationer:

Færgen sejler 3 gange dagligt i højsæsonen, her kan du se de aktuelle færge afgangstider, her kan i også checke også tiderne for katamaran færgen.

• Hvis du kan undvære din bil, så gør det, for der er begrænset med parkeringspladser og du kan leje en bil 100 meter fra færgen for omkring 300 kn om dagen.
  • Bussen til Komiza køre fra Viš lige der hvor færgen kommer ind, og passer med tiderne fra færgen.
  • Alt er lidt dyre i Viš, ca. 10-20 % mere end i Split, så planlæg ikke at købe det helt store her, når man alligevel kommer tilbage til Split.
  • Prøv de lokale vine (Plavac); de er virkelig gode og meget billiger end vinen man køber i supermarked.
  • Viš er til afslapning, så forvent ikke det vilde natteliv. ( I Juli/August er der dog et beachparty på stranden i Komiza)

Vi håber vores lille beretning har givet dig appetit på at besøge den vidunderlige ø!!!