Vandring Mosor Split

Udflugt til Mosor bjergene med frokost  ved bjerghytten ”Umberto Girometta” som ligger 870 meter over vandoverfladen i Mosor bjergene bagved Split.

Bjerghytten Umberto Girometta

Mosor bjergene:

Mosor bjergene som strækker sig fra Split til Omis, er en del af de Dinaric alperne som, det højeste punkt som er Veliki Kabal er 1339 meter over vandoverfladen. Bjerget er mest kendt for sin meget aktive bjergbestiger klub, som har fostret en hel del Mount Everest bestiger.

For Splits indbyggere er en dagsudflugt til Mosor, en mere end 100 års gammel tradition, mine kollegaer har ofte fortalt mig om deres udflugter til Mosor.

Hvis du vil have deltaljerede informationer omkring klatring på Mosor, kan du finde det på denne engelske webside

Mosor udsigt til observatoriet og Brac

Vores vandrer tur!

Vores udflugt startede ved Sitni gornje, som er omkring 15 min. kørsel fra Split i bil, (der kører også busser fra Split som stopper lige ved start punktet på vandre stien), de første par 2 km går tur af det man kalder en æsel sti, derefter begynder opstigning at blive lidt mere interessant, herfra skulle vi nemlig følge markerede røde punkter op af klipperne i ca. 20 min. hvorefter vi ankom til et Platou hvor vores ven Shane og hans søn Aklie ventede på os.

Mosor Split  og æselstien

Sammen forsatte vi til bjerghytten ”Umberto Girometta” hvor Julie ventede på os, på vej derhen havde vi selvfølgelig lige sagt hej til æselet. Turen tog os præcis 1 time, hvilket var 20 min. mere end der stop på skiltet ved startpunktet, men med 2 børn på 6 og 9 år synes jeg at vi gjorde det rimeligt godt.

Pigerne var selvfølgelige meget glade for at se deres ven Aklie og hans bror Roklan, da de havde overnattet i bjerghytten kendte de området omkring bjerg hytten, så børnene startede øjeblikkeligt med at lege. Vi voksne blev foran hytten hvor der var borde og bænke hvor man kunne spise frokost, vi fik pastafazol til frokost som er en slags suppe med pasta og bønner serverede med kød eller pølser. Mine kollegaer hade inden turen anbefalet os at prøve pastafazol ved ”Umberto Girometta” og den anbefaling kan jeg roligt give videre, det smagte nemlig rigtig godt.

Efter frokost kiggede vi os lidt omkring, blandt andet inden i bjerghytten, der efter var det tid til at begynde tilbage turen til Split, vi tog den samme vej ned, der er også andre 2 ruter op/ned men de er for stejle til børn. Det tog os også 1 time at komme ned, så efter 5 timers vandring var vi tilbage ved bilen.

Interessante ting vi lærte den dag:

1. Bjerghytten ”Umberto Girometta” har haft den samme bestyrer siden 1975, hver lørdag og søndag server han mad og drikkelse, som han bringer til hytten på æslet som du så på billedet.
  2. Man kan overnatte i hytten fra lørdag til søndag, prisen er 60 kuna pr. voksen, børn er gratis. Der er vand og elektricitet og omkring 80 sengepladser.
  3. Et par 100 meter før hytten er der et fint sted til at campere med telt.
  4. Fra hytten er der 4 timers vandring til det højeste punkt som er Veliki Kabal, men man kan også nå op til andre tinder på 1,5 til 2 timers vandring.
  5. Medbring ikke en cykel, en tjekke gjorde det og han måtte mere eller mindre bære den hele vejen fra Sitno gornje.
  6. Medbring gode vandrestøvler / sko og masser af vand.
  7. Fra Mosor har man en lige så fantasktisk udsigt som fra observatoriet.

Mosor Split på vej ned

Vores konklusion:

Vores udflugt til Mosor var en dejlig natur oplevelse med masser af frisk luft, og vi overlevede alle uden skrammer, vi må indrømme at vi var total udmattede da vi kom tilbage til Split, men vi var alle enige om at det ikke var vores sidste hiking udflugt, så hvem ved, måske finder vi tid til en tur til NP Velebit eller NP Paklenica senere på året!