Camping Kozarica i Pakostane

2348 Views

Vores første campingtur i år gik til Camping Kozarica i Pakostane. Da vores telt desværre ikke overleve regnen på vores tur til Camping Galeb sidste år i september, og da vi endnu ikke har fundet et sted hvor vi kunne købe et “rigtig” telt som erstatning for det gamle, havde vi besluttet at starte vores camping sæson i et lejet mobilhome (-:

Kozarica Camping Reception

Vi forlod Split omkring kl.11 og tog motorvejen op til Sibenik, derfra kørte vi af kystvejen resten af vejen til Pakostane, hvilket var en tur på ca. 1,5 time. Campingpladsen var godt skiltet ud på hovedvejen, så vi endte ved receptionen på campingpladsen uden omveje (-:.

Den venlige receptionist klarede hurtigt det obligatoriske papir kram og viste os på et kort hvor vi kunne finde vores mobilehome, til bilen fik udleveret en sticker og et chipkort til at åbne bommen. Til de voksne fik vi endvidere elektroniske armbånd, som fungerede som nøgle til de sanitære bygninger og til den ekstra ind/udgang ved vandet.

Klokken 1 var vi endelig ved vores mobilhome, vores første indtryk var Wow, mobilhomet var meget større og mere luksuriøst en vi havde forventet, børnene var helt vilde, så vores først campingtur i år startede på den bedst tænkelige måde.

I løbet af weekenden svømmede vi, udforskede campingpladsen og byen Pakostane, herunder kan du læse et hvad vi syntes om campingpladsen og byen.

Camping Kozarica i Pakostane

Campingpladsen Kozarica er beliggende et par hundrede meter nord for Pakostana, campingpladsen er formet som en kæmpe fodboldplads, der strækker sig fra receptionen og ned til vandet.

Campingpladsen tilbyder 3 typer af pladser, A, som er lige helt ned til vandet, B, (som ligger bag A), og C, som ligger tæt ved receptionen. Alle pladserne har el, som kan nåes med mindre end 10 meter kabel, A-pladser har også vand og endda vandafløb. Ved siden af receptionen er der et ikke-udstykket camping-område, med elektricitet.

Hovedparten af mobilhomene var placeret på en lille bakke mellem afsnit B og C. Vores mobilehome var i tredje række, men pga. af bakken havde vi lidt havudsigt fra vores terrasse.

Camping Kozirica Pakostane

Mobilehomene fås i forskellige størrelser, vores luksus mobilhome, havde to soverum, (det ene med dobbeltseng og et med to enkeltsenge), et lille toilet og et badeværelse med bruser, stue / køkken-området var meget stort, hjørne sofaen kunne bruges til yderligere to sovepladser. På området udenfor havde vi en dejlig træ balkon.

Mobilehomene er med fuldt udstyr til 6 personer, der udover er der, SAT-TV, air condition, et stort køleskab og en lille fryser.

Faciliteter på Camping Kozarica

Campingpladsen har to sanitetsbygninger, de var rene og meget vedligeholdt, udenfor sanitære bygningerne er der plads til at klare opvasken, i den en bygning var der endvidere et vaskeri og mulighed for at tømme kemiske toiletter.

Sanitaerbygning Kozarica

For sport entusiast er der en volleyball og petanque bane samt muligheden for at leje cykler i receptionen. For de mindre er der en legeplads, og en have hvor de kan udforske naturen i Dalmatien.

I midten af campingpladsen er der en snackbar og et lille supermarked, her kan man leje frysebokse. Tæt ved havet/stranden er der en kaffebar.

Stranden består hovedsageligt af beton og sten, men der er også et lille område med grus.

Hvad vi kunne lide:

Campingpladsen er dækket af store gamle træer (10-15 meter høj), som giver masser af skygge generelt overalt på campingpladsen.

Campingpladsen var meget ren.

Trådløst internet er tilgængeligt på næsten området, pris 30 kuna om dagen, hvilket er meget rimelig i forhold til hvad jeg har set på andre campingpladser (desuden er der en internet cafe ved receptionen).

Campingpladsen er kun en 10 min. gåtur fra centrum.

Hvad vi ikke kunne lide:

Sammenlignet med strandene i Split området, var stranden her selvfølgelig ikke et højdepunkt, men mindre end 5 minutters gang fra pladsen er der en dejlig sandstrand.

Et par aktiviteter mere for børn ville have været rart, men i højsæsonen, når der er masser af andre børn at lege med, er der sikker rigeligt at tage sig til for de små størrelser.

Kontaktoplysninger på Camp Kozarica:

Om byen Pakostane:

Byen Pakostane har omkring 3,500 indbyggere; byen ligger ved den nordlige ende af Kalksten revet, der adskiller Vransko Jezero fra Adriaterhavet.

Hvad skal man se og lave i Pakostane:

• Gå en tur langs vandet, fra byens centrum til Camp Kozarica (eller den anden vej rundt), langs vandet du har flere cafeer, barer og restauranter med flot udsigt over vandet.
  • Besøg Vransko Jezero, som er en af de 8 naturparker i Kroatien, rundt om søen er der flere udsigtspunkter / informations stationer, som kan nås med bil. På Cykel kan man følge den 38 km lange rute omkring søen.
  • Nationalparken Kornati ligger dybest set foran Pakostane, flere selskaber organisere båd udflugt til nationalparken.

Afstand til større byer:

Afstand til Zadar – 35 km
Afstand til Sibenik – 40 km

Hvis du kører til Pakostane i bil, kan du køre fra motorvejen A1 ved Zadar (lufthavn afkørselen) og følge kystvejen, andet alternativ er at tage den næste følgende afkørsel.

Pakostane

Spisesteder i Pakostane:

Jeg må tilstå, at vi ikke nåede at besøge en restaurant i Pakostane, men restaurant Sicilia, virkede meget populær, jeg bemærkede at den var fuldt optaget begge aftener, så jeg gætter på at maden må være god der? Hvis ikke, er det sikker udsigten fra terrassen, som tiltrækker folk! Overfor Campingpladsens reception var der en restaurant som også så ret indbydende ud.

Strande i Pakostane:

Som jeg nævnte tidligere er der en dejlig sandstrand kun få minutters gang fra Camping Kozarica. På den anden side af byens centrum er der en lang strand med små sten, da vi var der, havde de i masse store maskiner i gang med at præparere stranden.

Sandstrand i Pakostane Kroatien

Vores ferie konklusion:

Først og fremmest var det fantastisk at komme på camping igen, luksus mobilehomet er noget, man let kunne vænne sig til!

Vigtigst af alt, var at turen var super afslappende, vi svømmede, vandrede, spillede spil på balkonen, og hverken den bærbare eller fjernsynet var tændt, dette er som et sikkert bevis på at alle havde en god tur og nød den afslappende weekend i Pakostane.

• Google+
  • Linkedin

2 Comments

1. Hej med jer,
    Det lyder som om i havde en dejlig oplevelse i Pakostane. Rigtig god side ik øvrigt ☺️
    Vi skal til Pakostane inden længe og vil høre om i kan huske vejen til den sandstrand du beskriver, eller er det ret ligetil?
    Vi slutter vores ferie op Camp Galeb, hvor vi også var sidste år. Vi synes det er en super plads for vores børn.
    Det er første gang vi alle skal til Pakostane, men jeg er kommet der mange gange som barn, så glæder mig til at vende tilbage i år. ☺️ Husker særligt gåturen fra pladsen ind til byen, samt restauranten du beskriver. ☺️

Er det i øvrigt muligt for jer at sige noget om hvordan vejret bliver sidste halvdel af juli og ind i august.
    Vi har 3 uger.
    Sidste år blev vi ramt af en del uvejr. ☺️

Tak for god side med god info

Mvh. Anne

Tak for en god side!

2. Hej Anne

I Pakostane er det ret lige til at finde de strande jeg naevner.

Vi har jo en fantastisk varme pt. det ser ud til at det forsaetter ind i August